Analiza pieței muncii în 2024: cum au evoluat tendințele și preferințele candidaților

Bogdan Chirea
0


2024 a fost un an de transformare pentru piața muncii din România, caracterizat de o creștere a numărului de joburi postate și un interes crescut al candidaților pentru schimbări profesionale. Potrivit raportului anual Review & Trends realizat de eJobs România, aproape 300.000 de locuri de muncă noi au fost disponibile, iar aplicările au depășit 11 milioane.


87,9% dintre joburi au fost destinate pieței locale, 4,2% pentru străinătate, iar 7,9% au vizat poziții remote. Cele mai multe oportunități s-au concentrat în orașe precum București, Cluj-Napoca, Iași, Brașov și Ilfov. Domeniile cu cea mai mare cerere au rămas retailul, prestările de servicii și industria alimentară, fiind urmate de call-center/BPO și turism/HoReCa.


În premieră, sezonalitatea specifică verii a dispărut. Deși luna mai a fost vârful anului, cu peste 25.000 de joburi postate, lunile iulie și august au înregistrat volume similare, confirmând tendința angajatorilor de a menține un ritm constant al recrutărilor.


Interesul candidaților pentru noi locuri de muncă a fost evident. Cele 11 milioane de aplicări au venit și cu peste 320.000 de conturi noi, în creștere cu 20,6% față de 2023. Segmentul tinerilor între 18 și 24 de ani a fost cel mai activ, generând un sfert din aplicări, majoritatea având mai puțin de un an de experiență.


85% dintre aplicări au vizat joburi full-time, iar 12,8% poziții part-time. Oferta de joburi part-time a scăzut din cauza taxării acestora la nivelul celor full-time, însă interesul candidaților pentru astfel de roluri rămâne ridicat, fiind influențat de costurile tot mai mari ale vieții.


Pozițiile remote au înregistrat o scădere semnificativă, cu 36% mai puține joburi postate față de 2023. Totuși, acest segment a atras 1,5 milioane de aplicări, cele mai multe din call-center/BPO, IT/telecom și educație. În schimb, numărul joburilor pentru străinătate aproape s-a dublat, ajungând la 23.000. Cele mai multe oferte au venit din Germania, Olanda și Franța, însă 2024 a avut cele mai puține aplicări pentru joburi externe din ultimii șase ani.


Bogdan Badea, CEO eJobs, a subliniat că piața muncii și-a pierdut caracterul sezonier, ceea ce a dus la o activitate constantă atât din partea angajatorilor, cât și a candidaților. În plus, taxarea muncii part-time și inflația ridicată au influențat comportamentul candidaților, care s-au orientat mai mult spre poziții full-time.


Conform raportului, 2025 ar putea aduce o revenire a joburilor remote și hibrid, pe fondul digitalizării și al ajustării ofertei de beneficii pentru atragerea talentelor. De asemenea, companiile ar putea pune un accent mai mare pe formarea profesională, în special pentru tinerii aflați la începutul carierei.

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!