În ultimele săptămâni, presa locală din Constanța, fie că este plătită sau nu, a început să scrie despre planurile Primăriei de a reloca Gara din Constanța. Cea mai nouă „găselniță” vine din partea Primăriei și a dezvoltatorului imobiliar Iulius Real Estate, care a preluat niște terenuri adiacente de la Oil Terminal și ar intenționa să construiască… ceva.
Pentru că în zonă se află Gara Constanța, au apărut brusc proiecte și discuții despre mutarea gării, care au stârnit indignarea opiniei publice.
Ce lipsește din discuții?
Din păcate, dezbaterile pe tema relocării gării tind să excludă toate celelalte proiecte esențiale legate de modernizarea Constanței. Presa locală a relatat pe larg despre diverse inițiative, dar multe dintre acestea rămân în umbră din cauza controverselor actuale. În acest articol, am rezumat informațiile din presa constănțeană pentru a evidenția detalii importante legate de Gara din Constanța.
Subiectul principal: Mutarea Gării
Continuarea analizei asupra planurilor Primăriei și a implicării dezvoltatorului imobiliar Iulius Real Estate urmează.
Cei de la Clubferoviar au adunat o serie de informații despre relocarea gării pe care le-au relatat online.
Chiar înainte de Crăciun, autoritățile din Constanța au anunțat o decizie care a generat critici intense: mutarea gării Constanța la periferie, în zona triajului Palas, pentru a face loc unui proiect imobiliar de amploare. Propunerea, susținută de primarul Vergil Chițac (PNL) și aprobată de Consiliul Județean Constanța, nu poate fi implementată fără acordul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, însă a stârnit deja controverse în rândul comunității și al specialiștilor, potrivit Clubferoviar.ro
De unde a pornit proiectul imobiliar?
Discuțiile despre un megaproiect imobiliar în centrul Constanței au fost inițial purtate în spatele ușilor închise. În 2023, acționarii companiei de stat Oil Terminal au aprobat transmiterea în superficie către dezvoltatorul Iulius Real Estate SRL a două terenuri totalizând 38,3 ha. Dezvoltatorul a anunțat ulterior o investiție de 815 milioane de euro, iar în septembrie 2024, primarul Chițac a prezentat o extindere a proiectului la 200 ha și o investiție totală de 2,86 miliarde de euro.
În același timp, pe 9 septembrie 2024, Primăria Constanța a lansat în sistemul electronic de achiziții publice o licitație pentru elaborarea unui Plan Urbanistic Zonal (PUZ) legat de regenerarea urbană a zonelor industriale degradate, care include și relocarea gării Constanța. Valoarea estimată a contractului este de 1,75 milioane de lei.
Decizii pripite și controverse locale
Deși PUZ-ul nu a fost finalizat, consilierii locali și județeni au aprobat pe 18 decembrie 2024 un parteneriat între Primărie și Consiliul Județean pentru realizarea proiectului imobiliar și a trenului metropolitan. Acest lucru a stârnit nemulțumiri, în special din partea USR Constanța, care a avertizat asupra efectelor negative ale mutării gării:
- Reducerea mobilității pentru transportul de călători către și dinspre Constanța.
- Impact negativ asupra utilizării transportului public local și județean.
- Afectarea gravă a traficului rutier, deja congestionat la intrările și ieșirile din oraș.
Critici din partea sindicatelor
Liderii sindicali din domeniul feroviar au criticat vehement planurile autorităților. Florea Dobrescu, președintele Federației Sindicale Drum de Fier, a subliniat costurile uriașe asociate cu mutarea gării, precum și impactul negativ asupra proiectelor de modernizare aflate în desfășurare. Iulică Măntescu, liderul Federației Mecanicilor de Locomotivă, a avertizat că relocarea gării ar putea duce la pierderea finanțărilor europene pentru modernizarea infrastructurii feroviare.
Advertoriale plătite de Iulius în presa locală
De la momentul lansării planului de dezvoltare imobiliară, mai multe publicații online de știri din Constanța au început să inunde periodic spațiul public, în special pe rețeaua de socializare Facebook, cu articole laudative despre Iulius Real Estate. Multe dintre aceste articole, nemarcate ca fiind publicitare, au evidențiat realizările dezvoltatorului, precum cele din proiectele de la Iași.
Pe măsură ce au început protestele legate de planurile de mutare a Gării Constanța, aceleași publicații au preluat comunicate sau texte identice, prin care opinia publică era „liniștită” cu privire la faptul că gara nu va fi mutată pe câmp, ci „puțin mai încolo”, ca parte a unui proiect de regenerare urbană al Primăriei.
Ce este însă surprinzător este că pe unele dintre aceste site-uri găsim articole care vorbesc despre planuri contradictorii legate de Gara Constanța, despre care nu se face referire sau nu se discută în detaliu. Un exemplu relevant urmează mai jos.
Subiecte despre care nu se mai vorbește: Impactul asupra proiectelor în derulare
Mutarea gării ar afecta grav mai multe proiecte importante, inclusiv:
- Reabilitarea peroanelor și construirea unei cupole la actuala gară Constanța, proiect deja în curs.
- Reabilitarea tunelului Anghel Saligny și electrificarea liniilor de cale ferată care oferă acces Portului Constanța.
- Modernizarea și electrificarea liniei Constanța-Mangalia, un proiect care ar trebui refăcut complet dacă gara este relocată.
- Reabilitarea zonei din fața gării Constanța, inițiată de Primărie, ce include o parcare etajată și reamenajarea autogării.
- Demolarea peroanelor și copertinelor existente, care vor fi înlocuite cu structuri noi.
- Construcția unei copertine de tip cupolă, având o suprafață totală de 6.090 mp.
- Realizarea unor peroane înalte, pentru a facilita accesul călătorilor la urcarea și coborârea din vagoane.
Captură Constanta100% |
PUZ nou, după ce Primăria a mai realizat unul în 2023
Obiectivele proiectului
Proiectul urmărește reconversia funcțională a terenurilor degradate din zona Gării Constanța și revitalizarea mediului urban, cu scopul de a:
- Crește intermodalitatea transportului public prin crearea unui terminal modern pentru autobuze și autocare dotat cu stații de încărcare pentru vehicule electrice.
- Îmbunătăți mobilitatea urbană, inclusiv prin amenajarea aleilor pietonale, pistelor pentru bicicliști și trotuarelor accesibile.
- Reducerea poluării prin utilizarea resurselor regenerabile și a energiei eficiente.
- Dezvolta infrastructura de tip Park-and-Ride pentru a fluidiza traficul rutier.
- Revitaliza spațiile publice, prin amenajarea unei piețe urbane moderne, dotată cu spații de relaxare, mobilier urban, foișoare și pergole.
Elemente principale ale investiției
- Construirea unei copertine de tip cupolă de 6.090 mp.
- Realizarea unor peroane înalte, pentru acces facil la mijloacele de transport.
- Amenajarea unei parcări etajate și a unui centru comercial de tip strip mall.
- Dotarea zonei cu infrastructură de supraveghere video, iluminat public modern și Wi-Fi.
- Demolarea clădirilor provizorii existente și reorganizarea spațiilor pentru a include zone pietonale și de promenadă.
- Reamenajarea Parcului Gării și crearea unei legături funcționale între piața urbană și parcul adiacent.
Beneficii pentru comunitate
- Crearea unui nou reper urban prin modernizarea fațadei Gării Constanța.
- Îmbunătățirea experienței pietonale și accesibilității pentru persoanele cu dizabilități.
- Reducerea impactului negativ al transportului rutier asupra mediului și sănătății publice.
- Dezvoltarea unor facilități moderne pentru locuitori și turiști, contribuind la creșterea atractivității orașului.
Proiectul face parte din strategia de dezvoltare urbană durabilă a municipiului Constanța și urmărește să adreseze problemele de mobilitate, infrastructură și poluare din zonă. Inițiativa este fundamentată pe prevederile Planului de Mobilitate Urbană Durabilă și a fost aprobată de Consiliul Local prin hotărâri anterioare care vizează studiile de prefezabilitate și Planul Urbanistic Zonal.
Prin realizarea acestei investiții, Gara Constanța va deveni un nod important al transportului urban, contribuind la creșterea calității vieții locuitorilor și la dezvoltarea infrastructurii orașului.
Captură Ziua de Constanta |
Declarații contradictorii și reacții publice
Primarul Vergil Chițac a încercat să minimizeze responsabilitatea sa în această decizie, afirmând că mutarea gării este parte a proiectului dezvoltatorului imobiliar și că Ministerul Transporturilor va lua decizia finală. Cu toate acestea, documentele oficiale ale Primăriei din august 2024 contrazic aceste afirmații, stipulând clar relocarea gării în proximitatea autostrăzii – în afara orașului.
Proiectul trenului metropolitan și implicațiile acestuia
Legarea mutării gării de proiectul trenului metropolitan a stârnit confuzie și scepticism. USR a susținut trenul metropolitan, dar a respins mutarea gării, subliniind că aceasta va afecta negativ viabilitatea proiectului. Utilizatorii nu vor fi motivați să călătorească în afara orașului pentru a accesa trenul, reducând astfel eficiența și atractivitatea acestuia.
Concluzie
Relocarea gării Constanța este o inițiativă care a generat îngrijorări profunde din partea specialiștilor, sindicatelor și comunității locale. Impactul negativ asupra mobilității, costurile ridicate și riscul afectării proiectelor de modernizare sunt argumente solide împotriva acestei decizii. Deși proiectul imobiliar promovat de autorități promite dezvoltare economică, riscurile asociate mutării gării ridică întrebări serioase despre prioritățile administrației locale. Rămâne de văzut dacă CFR SA va da undă verde acestei propuneri sau dacă va proteja infrastructura existentă și interesele publicului.
Comentariul va fi postat dupa aprobare