Piața mașinilor electrice din România: scădere dramatică și perspective pentru viitor

Bogdan Chirea
0


Piața mașinilor electrice din România continuă să înregistreze un declin semnificativ, înregistrând o scădere de 49,7% în luna octombrie 2024 comparativ cu aceeași lună din anul precedent. Această prăbușire vine pe fondul reducerii ecobonusului Rabla Plus la începutul anului 2024, ceea ce a diminuat semnificativ interesul consumatorilor pentru vehiculele electrice (EV-uri).


Scăderea pieței electrice: statistici alarmante

În octombrie 2024, au fost înmatriculate doar 561 de mașini electrice, reprezentând doar 4,9% din piața totală a mașinilor noi, față de 10% în octombrie 2023.

În primele 10 luni ale anului 2024, înmatriculările de mașini electrice au scăzut cu 38,5%, de la 12.844 unități în 2023 la 7.896 unități. Această reducere este atribuită înjumătățirii ecobonusului Rabla Plus, care a scăzut de la 10.200 euro la 5.100 euro.

În contrast, piața auto generală din România a înregistrat o creștere timidă de 4,05% în primele 10 luni ale anului 2024. Cu toate acestea, interesul românilor pentru mașinile electrice continuă să scadă dramatic.


Motivația scăderii și contextul economic

România a fost liderul UE în „prăbușirea pieței” de vehicule electrice în 2024, iar perspectivele pentru 2025 rămân incerte. Într-un context economic dificil, marcat de o inflație de peste 5% și o prognoză de creștere economică de doar 1,1% pentru 2025, decizia Guvernului de a reduce sprijinul financiar pentru achiziția de EV-uri a avut un impact puternic asupra consumatorilor.

Pe lângă scăderea atractivității ecobonusului, infrastructura insuficient dezvoltată pentru stațiile de încărcare contribuie la reticența consumatorilor față de vehiculele electrice. În prezent, mulți români se orientează către alternative mai accesibile, cum ar fi mașinile hibride, care au înregistrat o creștere spectaculoasă de 52% în perioada ianuarie-octombrie 2024.

Mai mult, multe autorități locale au început să elimine facilitățile acordate posesorilor de mașini electrice, precum cele de parcare gratuită sau scutiri de la plata impozitului.


Propuneri pentru redresarea pieței

Pentru a stopa declinul pieței EV, APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România) a propus următoarele măsuri:

  • Restabilirea atractivității ecobonusului Rabla Plus: creșterea acestuia la 7.500-8.000 euro pentru 2025.
  • Dezvoltarea infrastructurii de încărcare: crearea unei Comisii Interministeriale pentru elaborarea unei strategii coerente și accelerarea extinderii rețelei de stații de încărcare publice.
  • Politici fiscale echitabile: ajustarea taxelor auto pentru a sprijini decarbonizarea, fără a penaliza anumite categorii de consumatori.
  • Campanii de educare a consumatorilor: promovarea beneficiilor vehiculelor „verzi” și impactului acestora asupra sănătății și siguranței în trafic.


Ce spun producătorii și autoritățile

Mai mulți producători auto din România au semnalat că o ajustare a ecobonusului Rabla Plus este crucială pentru redresarea pieței. Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat posibilitatea modificării programelor Rabla Clasic și Rabla Plus, cu un accent mai mare pe susținerea tehnologiilor ecologice.


Concluzie: viitor incert pentru EV-uri în România

Declinul pieței mașinilor electrice în România evidențiază lipsa de stabilitate a politicilor de sprijin și dificultățile economice cu care se confruntă consumatorii. Cu toate acestea, măsuri precum creșterea ecobonusului, dezvoltarea infrastructurii de încărcare și campaniile de informare ar putea contribui la o relansare a interesului pentru vehiculele electrice.
Până atunci, mașinile hibride rămân o soluție preferată de români, oferind un echilibru între eficiență și accesibilitate.

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!