România se numără printre țările Uniunii Europene unde rata de participare la educația timpurie a scăzut în ultimii ani, conform unui raport recent al Comisiei Europene. Un alt studiu, realizat de World Vision România, arată că trei din zece părinți din comunități marginalizate nu și-au trimis copiii la grădiniță din lipsa resurselor financiare necesare pentru îmbrăcăminte și rechizite.
Educația preșcolarilor în mediul rural
Raportul „Bunăstarea copilului din mediul rural 2024”, lansat de World Vision România, relevă că doar 7% dintre copiii cu vârste de până la trei ani sunt înscriși la creșă, iar gradul de participare la grădiniță începe să crească abia după această vârstă, atingând un maxim la cinci ani.
Conform datelor, 87% dintre copiii de 3-5 ani din mediul rural sunt înscriși la grădiniță, dar în comunitățile marginalizate procentul scade semnificativ, ajungând la 69%. Mai mult, unul din patru copii înscriși la grădiniță în aceste comunități o frecventează doar ocazional, uneori o singură dată pe săptămână.
Lipsa resurselor financiare reprezintă un obstacol major pentru părinții din zonele defavorizate. 30% dintre cei care nu și-au dus copiii la grădiniță invocă lipsa banilor pentru haine, iar 45% afirmă că veniturile insuficiente au determinat o frecvență redusă a copiilor la educația timpurie.
Sănătatea preșcolarilor din mediul rural
Problemele de sănătate ale copiilor preșcolari din mediul rural sunt o altă preocupare majoră evidențiată de raport. Părinții a peste 35.000 de copii din România nu sunt mulțumiți de starea de sănătate a acestora.
Principalele probleme semnalate includ sănătatea dentară, 19% dintre copiii preșcolari având carii, iar 13% necesitând tratamente ortodontice. În plus, 17% dintre copiii cu vârste între 2 și 5 ani nu se spală niciodată pe dinți, iar 13% nu fac întotdeauna baie săptămânal.
Lipsa serviciilor medicale specializate la nivel local este identificată drept principala dificultate întâmpinată de părinți în momentul în care copiii lor se îmbolnăvesc.
Veniturile și impactul asupra educației
Raportul de impact al proiectului „Start în educație” 2024 arată că 62% dintre familiile cu copii preșcolari din mediile vulnerabile trăiesc cu venituri sub 4.000 de lei net per gospodărie, iar 14% au sub 1.000 de lei net pe lună.
Pentru aceste familii, cheltuielile legate de întreținerea copilului sunt direcționate în principal către alimente (80%), iar vestimentația reprezintă 34% din buget. Resursele pentru educație sunt limitate, 70% dintre părinți afirmând că nu și-ar fi permis să cumpere materiale educaționale și de joacă similare celor oferite prin proiectul „Start în educație”.
Relația părinte-copil și implicarea în educație
Cercetările World Vision România arată că 75,5% dintre părinții intervievați consideră că au o relație bună cu copiii lor, însă 22,8% cred că aceasta ar putea fi îmbunătățită. De asemenea, 14,4% declară că discută cu copiii lor lunar sau mai rar.
Nivelul scăzut de educație parentală este un alt factor important. 74% dintre părinți nu au participat anterior la sesiuni de educație parentală sau la alte activități similare. Totuși, cei care au beneficiat de astfel de sesiuni afirmă într-o proporție de 82% că relația cu copilul lor s-a îmbunătățit.
Intervenția World Vision România: soluții pentru educația timpurie
World Vision România, în parteneriat cu Fundația OMV Petrom, desfășoară „Start în educație”, cel mai amplu proiect național dedicat educației timpurii, având ca scop sprijinirea copiilor din mediile defavorizate.
Prin acest proiect:
- 180.000 de copii primesc câte un „Ghiozdănel cu viitor” cu materiale educaționale.
- 3.000 de grădinițe sunt dotate cu kit-ul educațional „ABC Grădi”.
- 34.000 de părinți participă la sesiuni de educație parentală.
- 7.000 de educatori urmează cursuri de formare pentru bune practici în educația timpurie.
Concluzii
Raportul „Bunăstarea copilului din mediul rural 2024” confirmă provocările majore cu care se confruntă copiii preșcolari din România, în special în comunitățile marginalizate. Lipsa resurselor financiare, accesul limitat la educație și servicii medicale, dar și implicarea redusă a părinților în procesul educațional sunt factori care afectează dezvoltarea copiilor din aceste medii.
Proiectele de sprijin, precum „Start în educație”, contribuie la îmbunătățirea accesului la educație timpurie și la crearea unor oportunități mai bune pentru viitorul copiilor din comunitățile vulnerabile.
Comentariul va fi postat dupa aprobare