Vânzările de autoturisme și vehicule comerciale ușoare noi în România sunt estimate să crească cu 1,1% în 2025, conform raportului PwC Autofacts. România și Slovacia sunt singurele piețe din Europa Centrală care vor încheia anul pe un trend ascendent, în timp ce Polonia și Ungaria vor stagna, iar Cehia va înregistra o scădere de 3%.
Măsuri pentru stimularea achiziției de mașini noi
Daniel Anghel, Country Managing Partner PwC România, subliniază că deși piața auto a încheiat 2024 pe un trend pozitiv, este necesară adoptarea unor măsuri de stimulare pentru achiziția de mașini noi. Una dintre acestea este introducerea unui nou sistem de taxare a autoturismelor pe principii ecologice, prevăzut în PNRR, care ar trebui implementat în iunie 2025.
Taxarea ecologică ar putea include:
- Revizuirea impozitului anual prin introducerea unei componente de mediu.
- O contribuție de mediu la înmatricularea autoturismelor.
- Introducerea unei contribuții pentru circulație, similară cu alte state UE.
România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din europa
România ocupă locul trei în Uniunea Europeană la capitolul vechimea parcului auto, cu o medie de 15,4 ani, comparativ cu 12,5 ani la nivel european. Doar Cehia (16,2 ani) și Grecia (17,5 ani) au un parc auto mai vechi.
Din totalul de 8,1 milioane de autoturisme care circulau în România în 2023:
- 6,5 milioane sunt mai vechi de 10 ani.
- Doar 1,5% sunt electrice, plug-in hybrid sau hybrid electric.
Reducerea subvenției pentru achiziția de vehicule electrice, de la 10.000 euro la 5.100 euro în 2024, a dus la o scădere cu peste 30% a vânzărilor în acest segment.
Previziuni optimiste până în 2028
Dacia rămâne lider pe piața românească, cu o cotă de 30,2%, deși a înregistrat o scădere de 2,8% în 2024. Pe de altă parte, mărcile Toyota (+21,5%), Hyundai (+16,9%) și Mercedes-Benz (+13,2%) au depășit media pieței de +4%, iar Hyundai a devansat Skoda.
În schimb, segmentul vehiculelor comerciale ușoare va înregistra o scădere de 7,5% în 2025, iar vânzările Renault s-ar putea reduce aproape la jumătate. Cu toate acestea, segmentul ar urma să își revină până în 2028, alături de creșterea pieței de autoturisme, cu un avans total de peste 20% față de 2024.
Producția auto din românia va intra pe un trend descendent
După o creștere de 9% în 2024, producția auto din România va începe să scadă din 2025, cu un declin estimat de 2,7% anual până în 2030.
- În 2024, producția totală a fost de 560.000 de unități.
- 84.000 dintre acestea au fost vehicule utilitare ușoare, reprezentând 15,1% din total.
- Până în 2030, vehiculele utilitare ușoare vor ajunge la o pondere de 21,8% din producția națională.
Scăderea producției este determinată de reducerea treptată a producției Renault, în timp ce Ford își va menține un volum relativ constant.
Tendințe la nivel regional: scăderi în vânzări și producție
În 2024, pe cele cinci piețe central-europene analizate, vânzările de vehicule ușoare au totalizat aproape 1,3 milioane de unități, în creștere cu 9,3% față de 2023. Pentru 2025, însă, este anticipată o scădere de 0,2%, pe fondul deteriorării economice din regiune.
În ceea ce privește producția:
- 2023 a marcat revenirea la nivelurile pre-COVID.
- În 2024, producția a scăzut cu 1,2%.
- Scăderea autoturismelor cu 4% a avut un impact negativ, în ciuda creșterii de 30,8% a producției de vehicule utilitare.
Pe termen mediu, producția de vehicule ușoare în Europa Centrală este așteptată să rămână sub pragul de 4 milioane de unități.
Schimbări în clasamentul producătorilor auto din regiune
Până în 2028, topul producătorilor auto din Europa Centrală va suferi modificări:
- Cehia va rămâne cel mai mare producător, dar va înregistra cea mai mare scădere a producției.
- Slovacia va rămâne pe locul doi, apropiindu-se de volumul Cehiei.
- Ungaria va urca de pe locul cinci pe locul trei, datorită creșterii producției Mercedes-Benz.
- Polonia va ocupa locul patru.
- România va coborî pe locul cinci în regiune.
Aceste evoluții reflectă schimbările în cererea de vehicule electrice și tranziția către modele mai sustenabile, dar și provocările economice din regiune.
Comentariul va fi postat dupa aprobare