Studiu World Vision România: Jumătate dintre copii nu sunt ascultați în luarea deciziilor educaționale

Bogdan Chirea
0


Un nou studiu realizat de Fundația World Vision România scoate la iveală o realitate îngrijorătoare: jumătate dintre copii spun că nu sunt ascultați de adulți atunci când se iau decizii care îi privesc, iar peste 40% dintre elevi nu sunt consultați de profesori în privința procesului de predare și evaluare. Aceste date subliniază nevoia urgentă de a integra vocea elevilor în procesul educațional și de a le oferi un rol activ în modelarea propriei educații.


Noile planuri-cadru: o schimbare esențială pentru elevi

În acest context, Ministerul Educației și Cercetării a pus în dezbatere publică, la finalul lunii ianuarie, noile planuri-cadru pentru învățământul liceal. Acestea vizează creșterea autonomiei elevului și a școlii, prin flexibilizarea conținutului educațional în funcție de nevoile specifice ale fiecărui licean. World Vision România susține această schimbare, considerând că alinierea la modelele internaționale va avea un impact pozitiv asupra dezvoltării tinerilor și integrării lor pe piața muncii.


Una dintre principalele modificări propuse este introducerea curriculumului la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ), într-un procent de 15%, înlocuind curriculumul la decizia școlii. Această măsură are scopul de a oferi o mai mare libertate elevilor în alegerea materiilor care îi interesează, contribuind astfel la dezvoltarea unor competențe relevante pentru viitor.


Provocări în implementarea schimbărilor

Elevii din Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România consideră că introducerea CDEOȘ este un pas major înainte, dar își exprimă îngrijorarea cu privire la capacitatea școlilor de a pune în aplicare aceste modificări, mai ales în mediul rural.


„Ne punem problema existenței profesorilor pregătiți să predea materiile opționale, mai ales că vorbim de un deficit în numărul de cadre didactice. În școlile vulnerabile, multe dintre opționale nu vor fi fezabile. O posibilă soluție ar fi gruparea materiilor opționale în mai puține zile, pentru ca profesorii specializați să poată ajunge în toate școlile, în special în mediul rural”, au declarat reprezentanții Consiliului Consultativ al Copiilor.


De asemenea, elevii atrag atenția asupra dificultății de a alege materiile opționale, având în vedere că nu au mai fost puși într-o astfel de situație până acum. Ei solicită crearea unui sistem de orientare educațională, pentru a-i ajuta să își contureze un parcurs academic și profesional mai clar.


Perspectivele educaționale ale elevilor din mediul rural

Profilul elevului de liceu din mediul rural, realizat de World Vision România, arată că:

  • 41% dintre elevii de gimnaziu nu doresc să meargă la liceu și preferă să se angajeze, să lucreze în familie sau să urmeze un curs de calificare;
  • 41% dintre tinerii de liceu nu doresc să urmeze o facultate, optând pentru un loc de muncă sau pentru deschiderea propriei afaceri;
  • Peste 60% dintre copii din mediul rural sunt implicați în activități lucrative, iar jumătate dintre liceeni fac mai mult de o oră dus-întors până la școală;
  • 6% dintre elevi abandonează școala la vârsta de 17 ani, iar peste 56% dintre cazurile de abandon sunt cauzate de dificultăți financiare.


Mihaela Nabăr, Director Executiv World Vision România, atrage atenția asupra nevoii de investiții în educație: „Noile planuri-cadru respectă cerințele actorilor din educație, însă este nevoie de comunicare și informare constantă. Trebuie să ne asigurăm că vocea elevilor este ascultată și că există resurse pentru aplicarea acestor schimbări. Avem nevoie de profesori pregătiți și de părinți implicați, pentru ca elevii să poată lua decizii informate.”


Concluzii și recomandări

World Vision România susține inițiativele Ministerului Educației, dar avertizează că monitorizarea implementării corecte a noilor planuri-cadru este esențială, mai ales în mediile vulnerabile. Pentru ca descentralizarea deciziilor privind curriculumul liceal să fie eficientă, este necesar să existe sprijin real pentru școli, profesori și elevi, astfel încât fiecare tânăr să aibă șanse egale la o educație de calitate.


Pentru mai multe detalii despre profilul elevului de liceu, accesați raportul complet al World Vision România: World Vision România – Profilul elevului de liceu.

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!