Liceele agricole din România joacă un rol esențial în formarea viitoarei generații de fermieri și specialiști din domeniul agroalimentar, însă lipsa parteneriatelor funcționale cu mediul privat limitează considerabil calitatea procesului educațional. Un studiu recent, realizat de Centrul Român de Politici Europene (CRPE) în colaborare cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), evidențiază că 75% dintre agenții economici din sectorul agricol ar fi dispuși să colaboreze cu liceele pentru organizarea stagiilor de practică, însă 65% dintre aceștia nu cunosc procedura.
Cercetarea, bazată pe un eșantion de aproape 800 de companii, arată o disponibilitate teoretică ridicată, dar blocaje semnificative în aplicarea concretă a colaborărilor dintre mediul de afaceri și învățământul profesional tehnic agricol.
Nevoia de personal calificat rămâne critică
Lipsa forței de muncă specializate continuă să fie o problemă majoră pentru sectorul agricol. Peste jumătate dintre companiile respondente afirmă că se confruntă cu dificultăți în recrutarea personalului calificat, iar 45% menționează lipsa muncitorilor necalificați.
În același timp, mecanizarea în agricultură este cea mai căutată specializare (46% dintre cerințele formulate de angajatori), urmată de calificări generale în agricultură (19%), industria alimentară (12%) și zootehnie (8%).
Bariere în implementarea stagiilor de practică
Printre motivele frecvent invocate de companii pentru absența implicării în programele de practică se regăsesc lipsa de timp (aproape 50%), insuficiența personalului dedicat supervizării elevilor (37%), lipsa formării acestui personal (27%) și percepția unui risc operațional crescut (25%).
Cu toate acestea, în rândul firmelor dispuse să colaboreze, jumătate afirmă că pot primi între unu și doi elevi pentru stagii, în timp ce aproape o treime ar putea acomoda între trei și cinci elevi. În funcție de capacitățile proprii, majoritatea ar putea oferi echipamente de lucru și materiale didactice (57%), masă (33%), transport decontat (25%) sau o formă de bursă/remunerație (20%).
Inițiative pentru conectarea liceelor agricole cu piața muncii
Consorțiul „Creștem prin Educație Agricolă” (CEA), format din Fundația World Vision România, CRPE, Civitas, Junior Achievement și susținut de Romanian-American Foundation, a contribuit din 2015 la crearea de punți între mediul educațional agricol și sectorul privat. Printre activitățile derulate se numără:
-
organizarea de vizite de studiu pentru elevi și cadre didactice;
-
granturi pentru agricultura 4.0, care includ vizite în ferme tehnologizate și achiziția de echipamente pentru demonstrații;
-
elaborarea unui kit de practică cu pașii necesari organizării eficiente a stagiilor;
-
formare pentru profesorii implicați în coordonarea elevilor.
Peste 50 de licee tehnologice agricole din toată țara beneficiază de sprijinul CEA.
Perspective și recomandări
Raportul atrage atenția asupra nevoii de proactivitate din partea liceelor agricole în identificarea și cartografierea potențialilor parteneri de practică. De asemenea, CRPE își propune să continue activitățile de facilitare a legăturilor dintre licee și companii, în vederea tranziției către modele de învățământ dual.
Conform autorilor studiului, pentru ca tinerii să fie cu adevărat pregătiți pentru provocările agriculturii moderne, este necesară o implicare mai activă atât din partea instituțiilor de învățământ, cât și din partea mediului economic.
Raportul complet poate fi consultat pe platforma oficială a CRPE.
Comentariul va fi postat dupa aprobare