Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) reiterează că, potrivit legislației în vigoare, niciun partid politic nu poate utiliza timpii de antenă alocați în campania electorală pentru promovarea unui alt candidat decât cel desemnat oficial în perioada legală de depunere a candidaturilor.
Precizarea vine în contextul Deciziei BEC nr. 297D/12.04.2025, prin care a fost admisă o plângere privind promovarea unui candidat în afara cadrului legal, precum și în raport cu prevederile Deciziei CNA nr. 86/2025 referitoare la desfășurarea campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României.
Clarificări privind aplicarea prevederilor legale
Decizia CNA nr. 86/2025 a fost adoptată pentru implementarea Legii nr. 370/2004 privind alegerea Președintelui României și trebuie interpretată în concordanță cu normele electorale. Astfel, conform comunicatului BEC din 12 aprilie 2025, se subliniază că un partid care are un candidat propriu nu poate desfășura campanie electorală pentru un alt candidat în același scrutin.
În speță, a fost vizat partidul USR, care, după încheierea perioadei de depunere a candidaturilor, ar fi susținut un alt candidat – Dan Nicușor-Daniel – ceea ce contravine prevederilor art. 36 alin. (7) din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.
Reglementări clare privind timpii de antenă
Potrivit art. 4 alin. (1) din Decizia CNA nr. 86/2025, candidații aveau termenul 24 martie – 3 aprilie 2025 pentru a solicita, în scris, timpi de antenă de la posturile private de radio și televiziune care difuzează emisiuni electorale.
Distribuirea timpilor de antenă trebuie realizată în mod egal și echitabil între candidați, iar timpul alocat unui candidat nu poate fi utilizat pentru promovarea altuia. Orice abatere de la această regulă reprezintă o încălcare a principiului tratamentului echitabil garantat prin lege.
În cazul emisiunilor de promovare electorală sau spoturilor electorale, timpii de antenă trebuie folosiți exclusiv pentru candidatul căruia i-au fost alocați.
Campania electorală și emisiunile de dezbatere
În contextul emisiunilor de dezbatere electorală, se aplică aceleași reguli privind repartizarea echitabilă și folosirea timpului de emisie pentru promovarea candidaților validați. Promovarea altui candidat, nevalidat în perioada legală, este interzisă.
Accesul gratuit la emisie și obligațiile radiodifuzorilor
Timpii de antenă se alocă în mod egal și gratuit pentru candidați. În cazul serviciilor publice, accesul este gratuit, în timp ce posturile private trebuie să ofere timpi proporționali. Partidele și alianțele care participă la alegeri pot achiziționa timp de antenă la posturile private contra cost.
Monitorizarea și respectarea legalității de către CNA
Consiliul Național al Audiovizualului monitorizează în mod constant respectarea echității în repartizarea timpilor de antenă. CNA va urmări ca fiecare radiodifuzor să respecte cadrul legal privind promovarea candidaților în baza candidaturilor oficial validate.
În caz de litigiu, radiodifuzorii trebuie să demonstreze, conform art. 40 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, că au respectat normele legale privind alocarea timpilor de emisie.
Consiliul subliniază că orice abatere de la aceste prevederi, inclusiv utilizarea indirectă a resurselor media în beneficiul unui alt candidat decât cel înregistrat oficial, reprezintă o încălcare a legislației electorale și a normelor audiovizuale în vigoare.
Comentariul va fi postat dupa aprobare