Pentru două treimi dintre cadrele didactice care predau în regim simultan, sărăcia rămâne cel mai mare obstacol în calea educației de calitate. Lipsa alimentației corespunzătoare, a hainelor, rechizitelor sau produselor de igienă afectează profund procesul de învățare, contribuind la absenteism și abandon școlar.
În acest context, Fundația World Vision România oferă o șansă reală copiilor din mediul rural prin programul „Pâine și Mâine”, care susține anual peste 1.000 de elevi din comunități vulnerabile. Programul oferă o masă caldă și două ore de sprijin educațional zilnic. În 2025, 152 de copii pot fi sprijiniți direct prin redirecționarea a 3,5% din impozitul pe venit. Procesul este complet digitalizat și durează doar un minut, formularul fiind disponibil aici: https://bit.ly/3CKNIrE.
Înființat în 2016, programul răspunde unei realități dure: un sfert dintre copiii de la sate merg la culcare flămânzi, iar unul din patru nu primește niciun ajutor la teme. De la finalul anului 2024, „Pâine și Mâine” este direcționat exclusiv către elevii care studiază în învățământul simultan – un sistem frecvent întâlnit în zonele afectate de depopulare și lipsă de infrastructură.
Chiar dacă este considerat de multe ori o formă minimă de educație, învățământul simultan este pentru mulți copii singura opțiune reală. În lipsa transportului și a altor alternative, cadrele didactice devin pilonul principal al comunității. Aproape o treime dintre profesorii intervievați consideră că acest sistem oferă, în ciuda limitărilor, o oportunitate de învățare și de socializare.
Unul dintre cele mai grăitoare exemple vine dintr-un sat din județul Dolj. Aici învață Andra și Ana-Maria, două surori care studiază în aceeași sală cu fratele lor și alți copii din clase diferite. Într-o singură sală, învățătoarea coordonează simultan ore pentru cinci clase. În ciuda condițiilor, cele două surori au visuri mari: Andra vrea să devină învățătoare, iar Ana-Maria – polițistă.
În cadrul programului „Pâine și Mâine”, copiii beneficiază de sprijin la teme și de o masă caldă – adesea singura masă din zi. O învățătoare din program descrie cu emoție realitatea cotidiană: „Își împart câte trei frați aceeași pereche de ghete... vin cu stomacurile goale și hăinuțele rupte. Cum să-i cer să-și facă temele, când nu au nici măcar o masă pe care să scrie?”
Impactul programului este vizibil: peste 50% dintre școlile participante raportează o prezență zilnică de 99%. Prevenirea abandonului școlar este semnificativă, cu o creștere a participării cu peste 40%. La nivel educațional, 82% dintre copiii incluși și-au îmbunătățit performanțele la limba română, iar 85% – la matematică.
Cum funcționează redirecționarea a 3,5% din impozitul pe venit
Orice contribuabil cu venituri declarate poate redirecționa 3,5% din impozitul pe venit către o organizație non-guvernamentală. Acest procent nu înseamnă o cheltuială suplimentară pentru cetățean, ci o alegere în ceea ce privește direcția unei sume deja datorate statului. Dacă nu este redirecționat, acest procent rămâne în bugetul public, fără transparență privind utilizarea.
Accesând acest link, oricine poate sprijini educația copiilor din mediul rural. Un minut și o semnătură pot însemna pentru un copil o masă caldă și o șansă reală la un viitor mai bun.
Comentariul va fi postat dupa aprobare